Hongqi HS6 stanovilo nový svetový rekord. Plug-in hybrid prešiel na jednu plnú nádrž a nabitie až 2 327 km
3m čítanie

Hongqi HS6 stanovilo nový svetový rekord. Plug-in hybrid prešiel na jednu plnú nádrž a nabitie až 2 327 km

Hoci priemerný denný nájazd vodičov v rámci EÚ sa podľa štúdie Európskej komisie pohybuje na úrovni 34,8 km, práve dojazd na jedno nabitie je parameter, ktorý sa pri elektromobiloch skloňuje zrejme najčastejšie.

Naopak, medzi vozidlá, s ktorými vodič musí čerpaciu stanicu navštevovať najmenej často, dlho patrili dieselové motory, dnes ich však jednoznačne vystriedali plug-in hybridy (PHEV) kombinujúce batérie, elektromotor a bežný spaľovaci agregát. Dôkazom je Hongqi HS6 PHEV, ktoré stanovilo nový svetový rekord v dojazde na jednu nádrž a nabitie – v teste oficiálne zapísanom v Guinnessovej knihe rekordov prešlo až 2 327 kilometrov.

Testovací vodiči na začiatku novembra v úplne novom modeli HS6 PHEV, ktorý bol predstavený len pred pár týždňami, vyštartovali z mesta Shangri-La City na juhozápade Číny, ktoré leží vo výške približne 3 200 až 3 300 m n. m. Potom pokračovali cez provinciu Yunnan a mestá Kunming, Biase pri hraniciach s Vietnamom a Wuzhou až do metropoly Guangzhou v nížine pri delte Perlovej rieky.

Hoci klesajúci profil cesty výsledku mierne pomáhal, trasa kopírovala historické trasy obchodných ciest medzi vnútrozemím a prístavmi v Kantone. Hongqi HS6 PHEV prešlo celých 2 327 kilometrov na jednu plnú nádrž a jedno nabitie batérií, bez akéhokoľvek dopĺňania energie alebo paliva počas celého pokusu.

Oficiálne udávaný dojazd HS6 PHEV pritom dosahuje 1 650 km, v reálnej premávke ho tak vozidlo prekročilo o viac než 40 %. Vozidlo má podľa metodiky WLTC spotrebu len 0,4 l/100 km, samozrejme pri plne nabitej plug-in hybridnej batérii.

Základom je maximálna efektivita oboch motorov

Hongqi HS6 PHEV poháňa 1,5-litrový turbomotor s výkonom 110 kW a krútiacim momentom 225 Nm, ktorý je základom úplne novej hybridnej platformy HONGHU.

Agregát dosahuje tepelnú účinnosť na úrovni až 45,21 %, čo je jedna z najvyšších hodnôt na svete (bežné spaľovacie motory dosahujú 25 – 30 %, dieselové 35 – 40 %). Hodnota vyjadruje, aké percento energie z paliva dokáže motor premeniť na užitočnú prácu, teda pohyb vozidla dopredu. Zvyšok je stratený ako teplo, odpory systému alebo vibrácie.

Podobne je na tom hybridná časť pohonu, kedy dokáže elektrický motor v určitých momentoch na pohyb premeniť až 95 % dodávanej energie.

Dychberúce technické parametre  

Vozidlo dokáže, pri plne nabitých batériách, prejsť v štandardných podmienkach až 248 km na čisto elektrický pohon, napríklad pri každodennom dochádzaní do práce. V tomto režime si posádka užíva maximálne ticho v kabíne, pri 60 km/h totiž hlučnosť dosahuje len 52 dB.

Hoci ide o plug-in hybrid, použitá architektúra podporuje až 120 kW rýchle DC nabíjanie, ktoré batérie z 30 % na 80 % dobije len za 25 minút. Celý pohon pri spolupráci spaľovacej a elektrickej časti dokáže auto z rýchliť z 0 na 100 km/h len za 4,8 sekundy.  

K dispozícii bude aj výkonnejšia verzia s výkonom 369 kW, ktorá bude mať poháňané všetky štyri kolesá. Obe budú mať maximálku na úrovni 205 km/h.

Hongqi aktuálne spustilo predobjednávky na HS6 PHEV v domovskej Číne, avšak s plánmi, podľa ktorých sa model v budúcnosti dostane aj na európske trhy.